Rémi de Ligny (1977, Saint Martin d’Heres) is opgegroeid in Leiden. Hij woont en werkt in Leiden. Toepassing van de collagetechniek van het dadaïsme en het constructivisme, maar dan met geavanceerde computerprogrammatuur. Rémi de Ligny houd van scherpte en precisie en visueel heldere beelden. Door tonaal het werk te fusen of te dempen, ontstaat eenheid in het beeld. De hecht in elkaar verweven, complexe collages zijn associatief opgevat, de vaak iconische beelden worden zorgvuldig bij elkaar in de compositie gezet. Verschillende beeldlagen vullen de horizon. Het werk is zichtbaar verwant aan het surrealisme en aan het middeleeuwse drieluik, in het droomachtige karakter of opdoemend als een visioen. Het traditionale thema van hemel en hel wordt ingevuld met de actuele versie, getiteld 3 luik uit 2008. Aangezien in reproduktie veel verloren gaat beperk deze tekst zich tot het linker paneel, het werk getteld Astronaut, formaat 100 x 70 cm. uit 2008.
Het volgepakte beeld heeft de scherpte van een bankbillet en de vormgeving van een affiche. Een in wit ruimtepak gestoken astronaut staat centraal op de rug gezien. Onderaan zijn rijen satellietschotels te zien, een man in oranje pak met gasmasker op meet met een geigerteller radioactiviteit aan de grond. Naast hem een opengeslagen koffer met wetenschappelijk instrumentarium. Rechtsonder stijgt een space shuttle op en links staan computers en zonnepanelen opgesteld, een landrover rijdt door de immense woestijn. Een jonge man lanceert een model vliegtuig. Bovenin links de bijbel en soldaten die oorlogsbuit, namelijk schilderijen confisqueren en er vliegt onder hen langs een dubbeldekker uit lang vervlogen tijden. Rechts boven zicht op de aarde getroffen door een explosie en de inslag van een meteoriet. Daaronder een robothand die een menselijke schudt. Een verdwaalde soldaat uit de eerste wereldoorlog loopt met een gasmasker op en zijn geweer in de aanslag.
De centrale astronaut blijkt een reusachtige figuur, die het visioen om hem heen beschouwd. Diens betekenis is verbonden met het geheel van de ontplooide activiteit, want alles tezamen maakte de ruimtevaart mogelijk, het is de geschiedenis van de astronaut. De tijd waarin de gebeurtenissen zich afspelen is tot één moment gesmeed zoals in een openbaring.
De Studeerkamer, formaat 125 x 125 cm. uit 2012. Het hyperrealisme van de toegepaste techniek is verbluffend en onwerkelijk. Door het raam zijn de aarde en de maan zichtbaar. Links staat een staande spiegel, rechts op de muur hangen schema’s en berekeningen. Het stijlvolle bureau is keurig geordend als een rariteitenkabinet met betekenis. Het ligt en staat vol met instrumenten, een bonsai boompje, een weckfles, een vergrootglas en een stervormige ruimtelijke figuur, een sterdodecaëder. Het is de werkplaats van de schepper, die uitkijkt over zijn creatie.
Zelfportret I , formaat 100 x 70 cm., uit 2007. Een naakt, staand mannelijk lichaam met een konijnenkop, vleugels van veren en een roofvogel op de linkerhand. De theriantrope (half dierlijke, half menselijke) gestalte staat in een dor en leeg landschap en in de hemel is de zon verduisterd. Een vreemde jager, die immers als konijn zelf prooidier is en tevens gevleugeld.
Boksers, formaat 100 x 100 cm, uit 2009. Opnieuw die affiche achtige kwaliteit maar tegelijk sterker, strakker, beter uitgewerkt, helderder. Geen letters, geen nieuws, simpelweg de enigszins vergeelde beelden van vroeger, ergens in het verleden. Boksers. Melancholisch.
Soms zijn de werken expliciet religieus met titels zoals de Toren van Babel, Einde van de Wereld(ark van Noach) en Ganesh.
Rémi de Ligny wordt gerepresenteerd door De Galerie Den Haag.
Website: www.remideligny.nl
Allart Lakke, 2013.
Lees ook Column De extreme precisie van Rémi de Ligny op website Cultuurfonds Leiden:
http://www.cultuurfondsleiden.nl/nl/columns/2013/jul/30/de-extreme-precisie-van-remi-de-ligny/