Fer Hakkaart (Leiden, 1941)

Fer Hakkaart (Leiden, 1941). Woont en werkt in Leiden. Opgeleid aan de Koninklijke Academie van Den Haag. Kreeg les van Co Westerik (1924) en werd beïnvloed door het werk van Herman Gordijn (1932).

Fer Hakkaart werkt aan een consistent oeuvre van schilderijen van alledaagse belevenissen in een kleine stad. De figuratieve taferelen zijn in uitgewogen composities uitgewerkt. Hakkaart is een modern genreschilder met kleine en geestige observaties van massieve figuren in een heldere tekening en omgeving. Fer Hakkaart geniet duidelijk van het schilderen en het oplossen van schilderkunstige problemen. De ruimtelijkheid in zijn werk heeft iets benauwends, alsof de architectuur de mensen, die over het algemeen enigszins simpel en lelijk zijn, dwingt in het frame. Elk beeld is vaak typisch gekropt met vreemde aansnijdingen, de compositie is van coulissen in elkaar geschoven. De onschuldige vrolijkheid is de buitenste schil. De schilder is een voyeur, een buitenstaander die slechts genadeloos waarneemt. Een bepaalde olijkheid zweemt rond, die de driften nauwelijks verhult. Ecce homo.

Getiteld Drie dames op dakterras, 120 x 150 centimeter, uit 1974-1976. Een merkwaardige scène, drie dames op leeftijd zitten in de zon, achter hen links is een raam en rechts een dak zichtbaar met ritmisch de dakpannen en hun schaduw. Een dakgoot loopt onderin overlangs, de compositie is strak afgeperkt. De groep vrouwen vormt compositorisch een driehoek rechtsonder in het beeld, waarbij de bovenste vrouw haar nog volle mond geopend heeft en een lepel naar haar mond brengt, in haar andere hand rust een bordje met taart of cake. Zij heeft krulspelden in het haar. De linker vrouw zit ontkleed in haar zwarte bustier en kijkt ongegeneerd recht naar de toeschouwer. Zij blijkt foei lelijk want zij draagt een mombakkes van een huilende peuter en haar lippenstift zit vreemd rond haar mond gesmeerd. Rechtsonder zit de derde te lachen. Het is een heel specifiek moment, duidelijk uitgebeeld en te beschrijven, maar het is tegelijk onbenoembaar in betekenis. Als een snapshot. Is het gezien de taart en de maskerade een feestelijke gebeurtenis? Maar dan zouden de krulspelden juist verwijderd zijn. Is het voorpret? Het heeft iets obsceens, in de geopende volle mond, de naaktheid en de botte mombakkes van de linker vrouw en het schateren van de derde.

Voor een goede afbeelding van het werk zie www.ferhakkaart.nl

De tekeningen zijn ver uitgewerkt en virtuoos in techniek met prozaïsche onderwerpen en titels alsLeuk praten over de hond, Een ziek kind (zie onder), Automatiek, Kaartavond, Dagje uit en Buren wippen even binnen. De huis-, tuin- en keukentaal van een schrijver als Heere Heeresma (1932-2011) is niet ver weg.

Zie ook op Youtube: HAKKAART – Het overzicht – Met Fer Hakkaart door Leiden. Duur: tien minuten met werk van Hakkaart en een onthullende wandeling door Leiden met vrolijk commentaar van de schilder.

Getiteld Op weg naar de glasbak uit 2006-2008, olie op doek, formaat 50 x 60 cm..

Allart Lakke, 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *