De verbinding van het concept van het genie en het door historische connotatie kwaadaardig verworden idee, namelijk het ‘Übermensch’ principe. Het Derde Rijk vervuilde het idee met rancuneus fanatisme en in de verwezenlijking van Nazi-idealen. Sindsdien is de ‘Übermensch’ een besmet idee. Desondanks is het daaruit voortvloeiende vooroordeel springlevend. Denk aan wijdverspreid racisme.
Of aan het begrip Superman.
Maar het misbruik door de Nazi’s veroorzaakte ook dat het genie in diskrediet werd gebracht. Het genie is immers een Übermensch en dus verdacht.
Na hun dood worden genieën publiekelijk erkend. Tijdens hun leven is hun positie echter instabiel. Variabel in een situatie van wederzijds onbegrip tussen de gewone man en de uitzondering.
Veel misdadigers worden bovennatuurlijke en/of geniale eigenschappen toegedicht. Denk aan fictieve criminelen zoals The Joker.
Is het mogelijk geniaal in specifiek de criminaliteit te zijn?
Genialiteit is verdacht.
Men leeft in het kleine Nederland naar een ‘doe maar gewoon’ mentaliteit.
Uit angst voor het sublieme wordt de middelmaat verheven tot norm.
Het genie moet zich beperken to zijn/haar core-business. Zijn zulke personen extra vatbaar voor complottheorieën?
Voor de Nazi-dictator gold onfeilbaarheid, het was het complete genie, de valse shamaan, die zich kunstenaar dacht.
Wagner, muzikaal genie.
Een hedendaags genie is anders, niet onfeilbaar. Het streeft hooguit dominantie na op het vakgebied waarop het genie excelleert, het moet bescheiden zijn.
Hoe verhoudt zich de schaakcomputer t.o.v. het schaakgenie, oftewel de gebundelde macht van kennis van velen tegenover de kracht van het individu? Zie blog ‘Gary Kasparov en the flying penis.’
Het schaakgenie verslagen.
De bundeling overtreft het individu.
Is de vergelijking tussen een motor en een kunstwerk onzinnig? Functionaliteit en creativiteit.
De motor is creativiteit van velen gebundeld, zoals de computer. Is het mogelijk een kunstwerk te maken met de doelmatigheid en kracht van de motor? Of de impact van de computer?
Het individu is achterhaald.
Een belachelijke vraag, welk levend genie onderscheid ik? Anselm Kiefer. Matthew Barney? Michael Jackson, die is dood. Gary Kasparov, zonder te kunnen beoordelen waarom.
Maar bij Bobby Fischer is er al gerede twijfel, trouwens die is ook dood.
Is in de behandeling door media en het publiek ten aanzien van het genie een patroon te herkennen? Welk?
Allart Lakke, 2010.