Puma Punku, nee, Tiwanaku

Mooi. ‘The Battle of Waterloo – Charge of the British Heavy Cavalry’ 5:47.

Archaeologists associated with the study of Tiahuanaco include Arthur Posnansky, David Browman, Alan Kolata, and Clark Erickson.
Detailed Tiwanaku information Alvaro Higueras’s Tiwanaku and Andean Archaeology.

‘666 Revealed’. Oftewel ’ Paranormal TV Presents…:  666 Revealed’. Kul.

Ik vermoed dat de kalendervastheid van de Zuid-Amerikaanse culturen vooral voortgekomen is uit een wil om tot een heldere voorspelling van het weer (droogtes en zondvloed) en tevens aardbevingen te kunnen komen.


Approximately 3.0 m high and 4.0 m wide the Sungate in Tiwanaku was constructed from a single piece of stone. Het gewicht van de monolith is tien ton, het gevaarte is in tweeën gebroken en terug tegen elkaar geplaatst op een andere plek als oorspronkelijk.
Deze Zonnepoort zou zijn gevonden in twee stukken, voorover liggend op de grond, gedeeltelijk begraven onder sediment, mooi woord voor afgezette grond, modder en/of zand.
Hm. Ik ken een tekening uit 1877 van Ephraim George Squier. Het toont de Zonnepoort waarvan men de beide delen dan inmiddels zou hebben recht opgezet, maar klaarblijkelijk niet de moeite heeft genomen de twee delen deugdelijk aan elkaar te verbinden. Een vreemdsoortige handeling. Wie heeft vóór de negentiende eeuw de moeite genomen dergelijke vindplaatsen te bezoeken dan wel te restaureren?
Wikipedia onder Tiwanaku. ‘Detailed study of Tiwanaku began on a small scale in the mid-nineteenth century. In the 1860s, Ephraim George Squier visited the ruins and later published maps and sketches completed during his visit.’
The site Tiwanaku was first recorded in written history by Spanish conquistador and self-acclaimed “first chronicler of the Indies” Pedro Cieza de León. Léon stumbled upon the remains of Tiwanaku in 1549.
‘ Hoe was destijds de situatie?
Uitzoeken.

Over de verwering aan de Zonnepoort.
Merkwaardige minieme putjes in de delicate gravering van de figuren op de fries. Kleine gaatjes over het gehele reliëf heen. Een soort van gruizigheid, verwering of mogelijk sporen van bewerking. Terwijl de gladde oppervlakte van de rest van de poort effen, af en onbeschadigd lijkt. Het gelaat van de grote centrale figuur lijkt ook iets ‘defaced’ of beschadigd, nee het is onaf. De benen zijn werkelijk beschadigd, bij andere lichtval lijkt het gelaat eveneens licht beschadigd.
Mogelijk beschadigd vanwege het uitsteken van het reliëf bij de val? Welke val? Onaf en beschadigd kan tegelijkertijd.

Men beweert over de muur van Kalasasaya. Wikipedia onder Tiwanaku;
‘In the 1960s, an attempt was made at restoring the site, but by very uninformed parties.[citation needed]  The walls pictured to the right, of the Kalasasaya, are almost all reconstruction. The original stones making up the Kalasasaya would have resembled a more “Stonehenge” like style, spaced evenly apart and standing straight up. Unfortunately, the parties that made the reconstructions decided to make the Kalasasaya be enclosed by a wall that they themselves built.’
Huh? Het citaat komt rechtstreeks uit een tekst op de site ‘Tiwanaku, Bolivia – Crystalinks’. Onbetrouwbaar dus.
Uitzoeken dus, want essentieel, is het een reconstructie of als dusdanig opgegraven? Het blijkt inderdaad een reconstructie te zijn.
Ik voorzag al meerdere bouwstadia in blog ‘Zonnepoort’ en ‘Het herstellen van het taboe’. Het is verneukeratief, die bouw stadia, een dubbele bodem in archeologische reconstructie, het is een momentopname van een gebouw in een specifieke toestand. Gebouwen worden opnieuw ver- of gebouwd, soms verplaatst. Stenen worden hergebruikt. Enz. Dat wil overigens niet zeggen dat het gebouw er niet zó uit zou hebben kunnen gezien.
En archeologen lijken mij oprechte wetenschappers en ambachtslui.
De zichtbaarheid van verschillende bouwlagen van over welke tijdspanne?

Allart Lakke, 2010.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *