Film 2012 En De Maquette Van MMGS-Haven

Spectaculair. Hoe slick moet een produkt zijn? De dingen uit handen van kunstenmakers zijn veelal als plankton in vergelijking met de whale 2012 in zijn special effects. Scenes van grote destruktie door honderden handen en hersens vervaardigd. Het vliegdekschip, de USS John F. Kennedy, slaat door de tsunami om, over het Witte Huis heen.
Een gehele stad breekt af van de landmassa.
Vooral de vondst de immense arken in de Three Gorges(?) dam in China te verzinken en verankeren om tegen de reusachtige vloedgolf bestand te zijn is voortreffelijk. Ik bedoel, het idee een enorm bouwproject een andere, en vooral geheime functie tegelijk te laten hebben. Conspiracy!


Regel nummer één bij deelname aan tentoonstellingen.
Als de kunstenmaker ergens aan deelneemt, is het omdat die vanwege diens kwaliteit wordt uitgenodigd.
Dat is helder.
Maar als de kunstenmaker ergens niet bijhoort, is het plotseling een samenzwering. De afwijzing wordt namelijk als een verstoting ervaren. Er ontstaat een verdeling in ingewijden, namelijk deelnemers en daar tegenover de uitgebannene. Met name als het onderwerp van de tentoonstelling iets is, dat door die kunstenmaker op een belangwekkende wijze is uitgewerkt, wordt de pijnlijke afwijzing en de daaruit volgende verdenking sterk. Wellicht kende de organisatie dat werk evenwel gewoon niet. Maar nee, iets niet willen en/of kunnen begrijpen, de reden waarom men bijvoorbeeld niet is uitgenodigd, geeft aanleiding tot wantrouwen, een wij en zij-gevoel. Hogere machten. Men twijfelt nimmer aan zichzelf, maar altijd aan de objectiviteit van de gemaakte keuzes. Zij zijn zus en zo en ik hoor daar niet bij. Samenzwering.
Het is een valstrik voor de leek.

Leken uitleggen wat de natuurkundigen eigenlijk beogen is vrijwel ondoenlijk.
Men dient ingewijd te zijn, door kennis van de natuurwetten, de taal en begrippen. Aha, conspiracy. Die natuurkundigen in Cern zijn iets akeligs van plan. Wij begrijpen het niet, dus is het gevaarlijk.
En toen in 1839 de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam begon te rijden, zouden de koeien langs het spoor geen melk meer geven.

Maar zo blaat de conspirist verder, de mannen die de thermite plaatsten in de WTC –torens zijn in de vliegtuigen zelf omgekomen!
Trouwens wat is er met de voorspellers van de millennium-bug gebeurd?

Oh, maar wat betreft kwaliteit, jij zelf dan als kunstenmaker?
Een beeld tussen de beelden.

Titel werk (nickname): MMGS Harbour

Beschrijving: Collage van versneden prints van de fotografie van de maquette van MMGS Harbour

Formaat: Liggend, 53 x 43 cm. in kader tussen glas.

Materiaal: Prints in collage

Jaartal: 2007

Verzekeringswaarde: 2200

Exposities: Tellus, Transit, 2008, Mechelen

Documentatie:

In het bezit van: Allart Lakke

Bijzonderheden:

Het afgebeelde moet een samengestelde luchtfoto voorstellen van MayMayGwayShi-haven, althans de omgeving van het water in de rechterarm van het havengebied. MMGS-haven ligt onderop Plesio, het is waar aHalmn, de hoofdfiguur uit ‘In de ban van de Censor’ aankomt. Deze afbeelding is een samengesteld beeld van versneden foto’s op print van een maquette. De maquette is strikt van bovenaf gefotografeerd en was zo’n drie meter op anderhalf groot in werkelijkheid. In deze uitvoering in 2007 gerealiseerd.
Printversie, koper gezocht.

Allart Lakke, 2009.