Frisse kunst van de Duitse Amerikaan Josef Albers

Wat een grandioze kleurstelling straalt in het schilderij uit de serie ‘Homage to the Square’, getiteld ‘With Rays’ van 1959.

Josef Albers in Duitsland geboren, was een Amerikaanse abstract schilder en vormgever, (Bottrop, 19 maart 1888 – Orange, 25 maart 1976). Albers was een Duits/Amerikaans kunstenaar en leraar wiens werk, zowel in Europa als in de Verenigde Staten, de basis vormde van een aantal van de meest invloedrijke en verreikende kunst onderwijsprogramma’s van de 20e eeuw.
Nadat het Bauhaus was gedwongen te sluiten in 1933, emigreerde Albers naar de Verenigde Staten. Hij verwierf het Amerikaans staatsburgerschap in 1939.
Aan de serie ‘Homage to the Square’ begint Albers in 1950 en hij werkt daaraan tot aan zijn dood. Brittanica online: The arrangement of these squares is carefully calculated so that the colour of each square optically alters the sizes, hues, and spatial relationships of the others.

The entire series was based on a mathematically determined format of several squares, which appear to be overlapping or nested within one another. This geometric abstraction was Albers’ template for exploring the subjective experience of color—the effects that adjacent colors have on one another, for example, and the illusion of flat planes of color advancing or receding in space.
Source: Josef Albers: Homage to the Square: With Rays (59.160) | Heilbrunn Timeline of Art History | The Metropolitan Museum of Art

Interaction of Color by Josef Albers is published by Yale University Press.

Josef Albers HOMAGE TO THE SQUARE: JOY
Josef Albers HOMAGE TO THE SQUARE: DECIDED
Homage to the Square: With Rays, 1959
Josef Albers (American, born Germany, 1888–1976)
Oil on Masonite
48 1/8 x 48 1/8 in. (122.2 x 122.2 cm)
Metropolitan Museum. Of Art.

Its color composition is comprised of an inner square of dull gray and three surrounding squares in varying tones of yellow. The gray square, the palest of the four, seems to float against its more vivid background; this arrangement also encourages the viewer’s eye to move outward from the center of the composition. That optical progression, in addition to the sunlike, golden tones of the three outer squares, may have inspired the title of this work.

Source: Josef Albers: Homage to the Square: With Rays (59.160) | Heilbrunn Timeline of Art History | The Metropolitan Museum of Art

Wikiquote:
“Iedere waarneming van kleur is een illusie […] we zien kleuren niet zoals ze werkelijk zijn. In onze waarneming veranderen ze elkaar.” (Engels: “Every perception of colour is an illusion… …we do not see colors as they really are. In our perception they alter one another.”)
Uitgesproken circa 1949, toen hij startte met zijn Homage to the Square serie, aangehaald in Anna Moszynska, Abstract Art, Thames and Hudson 1990, blz. 147.

Allart Lakke, 2011.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *